torsdag 24. februar 2011

Respektløshet på buss/trikk.

Jeg må bare.
Trodde virkelig ikke, med hånden på hjerte at det fantes så mange hensynsløse mennesker der ute. Nå, i 2011!!

Feks.
Vi busset idag, det var full buss og ett eldre ektepar kom inn. Det satt flere unge fremme i bussen, som i mine øyner burde ha tilbudt dem plassen sin.
Jeg satt å venta, titta rundt på de andre, venta på at noen skulle tilby dem ett sete.
Nei, dårlig med det! Satt å tenkte for meg selv, må jeg virkelig reise meg og stå? Sitter der med en tydelig stor mage, og jeg er den som må spørre? Fatter dem for vondt jeg får av å stå?
Akuratt ide jeg skulle spørre, ble det ledig to plasser.

Det eldre ekteparet gikk bakover i bussen, såg på alle "oss" unge..styyygt! Dem titta ned på magen min og jeg bare.. eh!
Ny eldre dame dukka opp på bussen, og ingen spurte nå heller. Samvittigheten min overlevde ikke lengere og jeg tilbudte plassen min.
Hun såg ned på magen min og sa nei. Jeg påpekte at jeg kunne godt stå og hun skulle gjerne få min plass, men hun stod heller.

Unge , spreke folk satt der... Eier ikke folk dårlig samvittighet? Hva med å ta hensyn til folk som er svakere?
I mitt syn er det eldre, unge, gravide og skadede. Det er disse jeg mener burde få tilbud plass på slik som buss/trikk av sprekere folk!

Tenker virkelig ikke alle slik? Trodde det var vanlig folkeskikk jeg.
Jeg kjente jeg døde inni meg av dårlig samvittighet, og gjør det fortsatt når jeg tenker på det eldre ekteparet.

Tror det at neste gang jeg skal på bussen, så skal jeg skrive Snart høygravid med store smerter i panna mi. Kanskje det letter på samvittigheten. Eller tilbyr plassen min og setter meg på golvet. Jeg kommer meg kjappere opp fra golvet enn bestemor på 85 år, i det minste.


Skuffa, veldig skuffa over dårlige manerer på folk!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar